Σχετικά με τα κρασιά της Cameron Diaz

Πρόσφατα το Protagon.gr φιλοξένησε ένα άρθρο σχετικά με την υποδοχή που επιφύλαξαν οι ειδικοί του κρασιού στις ΗΠΑ στο καινούργιο οινικό εγχείρημα της διάσημης ηθοποιού Cameron Diaz. 

    Η εικόνα που σχηματίζει κανείς διαβάζοντας το συγκεκριμένο άρθρο είναι ότι τα κρασιά της διάσημης ηθοποιού και της συνεταίρου της Katherine Powers ( επιχειρηματίας της μόδας ), έχουν προκαλέσει το μένος των ειδικών του κρασιού.

Αυτό που λείπει από το άρθρο είναι οι λόγοι για τους οποίους οι ειδικοί εκφράζουν με τόσο έντονο τρόπο την αποστροφή τους, απέναντι στο οινικό εγχείρημα της διάσημης περσόνας και της συνεταίρου της. Γιατί σε αντίθετη περίπτωση οι ειδικοί του κρασιού δίνουν την εντύπωση κακομαθημένων που δεν καλέστηκαν σε παιδικό πάρτι.

Τι ρόλο παίζουν οι ειδικοί;

 Αρχικά πρέπει να διασαφηνιστεί ότι ο ρόλος των ειδικών του κρασιού είναι διττός. Από τη μία μεριά ενημερωτικά, καθώς οι ειδικοί του κρασιού δοκιμάζουν συνεχώς κρασιά με σκοπό να ενημερώνουν το οινόφιλο κοινό περί αυτών. Είτε παρουσιάζοντας τα κρασιά αυτά είτε βαθμολογώντας τα. Οι ειδικοί τείνουν να διαμορφώνουν μια κατάταξη - ή μια κατηγοριοποίηση - των κρασιών ως προς την ποιότητα τους. Από την άλλη γευστικώς, καθώς οι ειδικοί του κρασιού στο εστιατόριο θα φροντίσουν για το κατάλληλο ταίριασμα φαγητού-κρασιού. Ταυτόχρονα ένας ειδικός μπορεί και να εξηγήσει όλες τις δυσνόητες πληροφορίες που περιέχει μια ετικέτα κρασιού, χάρη στη μακρά μελέτη που έχει κάνει πάνω στο κρασί.

Για όσους αναρωτιούνται πώς γίνεται κάποιος ειδικός στο κρασί, η απάντηση είναι απλή. Αρχικά οφείλει να αγαπάει το κρασί και έπειτα να δοκιμάζει συνεχώς και με σύστημα κρασιά. Το παραπάνω σημαίνει ότι κάποιος ειδικός του κρασιού είναι σχεδόν αδύνατο να μην σέβεται βαθύτατα την μοναδικότητα του κάθε κρασιού, δηλαδή την έκφραση του τόπου από όπου αυτό προέρχεται και την ποικιλία του. Σε αυτό το πλαίσιο οι παραγωγοί του κρασιού, ειδικά αυτοί που έχουν συνδέσει το όνομά τους με μια ποικιλία ή με τον τόπο τους δουλεύοντας τη γη και τα αμπέλια, χαίρουν βαθύτατης εκτίμησης στο χώρο του κρασιού.

Το κρασί της Cameron Diaz

Avaline λοιπόν είναι το όνομα του οινικού επιχειρηματικού βήματος της, εν αποστρατεία από την ηθοποιία, Cameron Diaz και της συνεταίρου της. Οι οποίες έχουν αποφασίσει να επικεντρωθούν στην παραγωγή ενός κρασιού που θα κινείται στον αντίποδα των πρακτικών της οινικής βιομηχανίας. Τα κρασιά Avaline παρουσιάστηκαν ως « Καθαρά Κρασιά » τα οποία φτιάχνονται με πλήρη διαφάνεια και χωρίς ανεπιθύμητα ή μυστικά συστατικά. Σε αντίθεση με την πλειονότητα της οινικής βιομηχανίας που τείνει να αναγράφει μόνο εκείνα τα συστατικά που βάσει νόμου υποχρεούται, αποκρύπτοντας περισσότερα από 70 « μυστικά » συστατικά.

  Παράλληλα η ετικέτα των κρασιών Avaline έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε με τρόπο άμεσο και « ξεκάθαρο » για να επικοινωνεί στους καταναλωτές το περιεχόμενο της φιάλης. Έτσι, στην ετικέτα τους τα κρασιά περιγράφονται ως βιολογικά, φτιαγμένα στην Ισπανία ( το λευκό ) και στην Γαλλία ( το ροζέ ), χωρίς πρόσθετα ( σάκχαρα, χρωστικές, συμπυκνωμένο γλεύκος ) και vegan-friendly. ( That’s it! ) Ίσως ακόμα πιο εξεζητημένοι είναι οι γευστικοί συνδυασμοί που συμπληρώνουν τις απαραίτητες πληροφορίες που περιέχει η ετικέτα. Το μεν λευκό ταιριάζει με φρεσκοκομμένα άνθη και το αγαπημένο πιάτο του καθενός, ενώ το ροζέ ταιριάζει με τη ζεστασιά του ήλιου και τους καλύτερους μας φίλους.

Στα παραπάνω να προστεθεί μια ακόμα σημαντική παράμετρος που χαρακτηρίζει το επιχειρηματικό εγχείρημα Avaline. Οι δύο συνέταιροι χαρακτηριστικά αναφέρουν σε video τους ότι διάλεξαν τα σταφύλια από αμπελώνες που οι ίδιες επισκέφθηκαν στην Ευρώπη ( απαιτείται και το αντίστοιχο Prestige για την τιμή που πωλούνται τα κρασιά ). Αυτό που δεν αναφέρουν είναι ότι το κόστος της επένδυσης τους είναι ελάχιστο καθ’ ότι δεν αγόρασαν τους αμπελώνες και το οινοποιείο ( όπως π.χ. οι Bradgelina ή ο Coppola για να επωμιστούν και το κόστος καλλιέργειας τους) αλλά μόνο τα σταφύλια.

Στο video που αναφέρθηκε παραπάνω, οι δύο συνέταιροι αφού παρουσιάζουν όλο το σκεπτικό πίσω από το εγχείρημα τους, καταλήγουν να μοιραστούν με τους θεατές τον τρόπο που οι ίδιες απολαμβάνουν το ροζέ κρασί Aveline. Η μεν Cameron Diaz προτιμάει το ροζέ της με πάγο, η δε Katherine Power εξομολογείται ότι το προτιμάει με αναψυκτικό (soda) και παγωμένα σμέουρα. Προβάλλοντας το κρασί τους περισσότερο ως εναλλακτική των low alcohol cocktails και  των αναψυκτικών, παρά ως  « εστιατορικό » κρασί που επιζητεί την συνοδεία φαγητού.

Σε γενικές γραμμές, οι δύο κυρίες προσπαθούν με στιλ σαλταδόρου, να εισέλθουν σε ένα χώρο που χαρακτηρίζεται από τα στεγανά της παράδοσης. Αναγνωρίζοντας ή και αγνοώντας, το οινικό αρχέτυπο, που θέλει τον οινοποιό άρρηκτα συνδεδεμένο με τη γη του και υπηρέτη των αμπελιών. Οι ίδιες υιοθετούν την λογική των influencers ( εγώ έψαξα - βρήκα για εσάς ) κουρδίζοντας μια από τις πιο ευαίσθητες χορδές των ειδικών του κρασιού.

Ανακεφαλαίωση

Συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε ότι το οινικό εγχείρημα της Cameron Diaz δεν αποτελεί την πρώτη απόπειρα κάποιου διάσημου ηθοποιού να συμπληρώσει το εισόδημα του και από άλλες πηγές. Η διαφορά σε σχέση με άλλες προσπάθειες είναι ότι το εν λόγω εγχείρημα προσπάθησε να γίνει disruptive, να διαρρήξει δηλαδή τα στεγανά του κόσμου του κρασιού και να κινηθεί εκτός αυτών.

Έτσι αρχικά το κύριο μήνυμα που εκπέμπουν τα κρασιά Avaline είναι η μοναδικότητα τους, καθ’ ότι είναι τα πρώτα « καθαρά κρασιά », την ίδια στιγμή που ο  ανταγωνισμός απαξιώνεται λόγω των  άπειρων πρόσθετων που εν κρυπτώ χρησιμοποιεί. Η λογική πίσω από αυτή την επιθετική στρατηγική είναι η ξεκάθαρη στόχευση ( targeting ) ενός συγκεκριμένου κοινού, το οποίο τα τελευταία χρόνια επιλέγει το well-being και την υγιεινή διατροφή. Διαλέγοντας να πίνει κρασί έναντι των υπόλοιπων ποτών, χωρίς όμως η παραπάνω συνθήκη να σημαίνει ότι επισκέπτονται τα εστιατόρια συνδυάζοντας το κρασί με φαγητό.

Στα παραπάνω να συνυπολογιστεί και ο παράγοντας Cameron Diaz ως brandname, που σημαίνει ότι χάρη στην αναγνωρισιμότητα και την εμβέλεια που αυτή διατηρεί ο καταναλωτής μπορεί να έρθει σε επαφή με το κρασί της, χωρίς αυτό να ακολουθήσει τα γνωστά κανάλια προώθησης. Όσον αφορά τους ειδικούς πιθανότατα η επιλογή των δύο κυριών ήταν να τους αγνοήσουν επιδεικτικά. Καθώς στις ΗΠΑ του Trump, θα μπορούσαν κάλλιστα να επικαλεστούν ότι οι  κακές κριτικές προέρχονται από το οινικό κατεστημένο των ειδικών που τόσα χρόνια στηρίζει τα μη « καθαρά κρασιά ». Από την άλλη, μπορεί απλά να προτίμησαν να μην αφιερώσουν χρόνο, χρήμα και προσωπική επαφή για να καλλιεργήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους ειδικούς, που ως γνωστόν απαιτούν διάρκεια και επιμονή.

Εν τέλει

Προφανώς τα παραπάνω αφορούν δύο ετικέτες κρασιού που μπορεί να μην έρθουν ποτέ στην χώρα μας και η γεύση τους να παραμείνει μυστήριο για όλους τους αναγνώστες. Αλλά στην εποχή μας η δυνατότητα των διάσημων προσώπων να μπορούν να υπερβαίνουν τα στεγανά και τους ειδικούς κάθε χώρου είναι εύλογο να προκαλεί και τις αντίστοιχες αντιδράσεις. Μην ξεχνάμε ότι στη και στη χώρα μας διάσημοι καλλιτέχνες έχουν ασχοληθεί ( από καπρίτσιο; ) με τομείς πέρα από αυτούς που σταδιοδρόμησαν. Τραγουδιστές που πρωταγωνίστησαν στην Επίδαυρο ή που έγιναν πρόεδροι σε ποδοσφαιρικό σύλλογο ή και βουλευτές στην Βουλή των Ελλήνων. Ποιος θυμάται σήμερα τα σχόλια των ειδικών για αυτές τις περιπτώσεις;...

 

Κώστας Προβατάς Dip WSET